Jeszcze niecałe 20 lat temu prasa w Polsce, jak i w całej Europie była najważniejszym źródłem informacji. Rozrywkę w dużej mierze przejęły telewizory, ale czytelników kolorowych magazynów również nie brakowało. Wszystko zaczęło się zmieniać, kiedy rozwinął się internet. Dzisiaj jest on również konkurencją dla telewizji. W dobie cyfrowych informacji ludzie nie mają potrzeby kupowania prasy. W sieci informacje odświeżają się co kilka minut. Wszystko wskazuje na to, że właśnie jesteśmy świadkami końca pewnej epoki.
Popularne magazyny kończą swoją działalność
Nakłady popularnych magazynów spadają już od kilku lat. Coraz mniej osób jest zainteresowanych kupnem gazet, ponieważ zarówno informacje, jak i rozrywka są na wyciągnięcie ręki w każdym smartfonie. Kilka miesięcy temu po raz ostatni na sklepowych półkach ujrzeliśmy popularny kobiecy magazyn GALA oraz ostatni numer legendarnego już magazynu Playboy.
Inne magazyny, między innymi Viva!, czy Party radzą sobie, dostosowując się do bieżących oczekiwań konsumentów i opierając swoją działalność głównie na mediach społecznościowych w sieci.
Kilka dni temu media obiegła kolejna istotna informacja, poświadczająca wymieranie prasy w Polsce. Dystrybutor prasy — Ruch, zrezygnował z dowożenia gazet do sieci sklepów Żabka. To po prostu przestało być opłacalne, dlatego nowy właściciel Ruchu — Orlen, zdecydował się na ten pozornie druzgocący krok. W praktyce jednak zniknięcia gazet ze sklepów Żabka przejdzie bez echa. Franczyzobiorcy w żaden sposób nie odczują tej straty i czytelnicy raczej też nie.
Czeka nas „śmierć prasy”? Niekoniecznie
Serwisy informacyjne i portale plotkarskie w całości przejęły tematykę, którą dotychczas zajmowały się wyłącznie gazety. W związku z tym prasa papierowa straciła nieco rację bytu. To jednak nie dotyczy magazynów tematycznych, które są kupowane dla wyjątkowych reportaży, wywiadów i informacji, o których nie dowiemy się nigdzie indziej. No, prawie. Jednak sam fakt czytania oryginalnych wydań wiąże się z przyjemnością, po którą ludzie chętnie sięgają.
Za przykład mogą nam posłużyć magazyny o grach, czy gazety psychologiczne. To zbiór wielu ciekawych tematów w jednym wydaniu. Takie tematyczne pisma nie odczuwają tak bardzo obecnych zmian. Druga sprawa, że są to głównie miesięczniki.
Ciekawy sposób na przedłużenie swojej żywotności znalazła również Gazeta Wyborcza. Artykuły mają bardzo wysoki poziom, a dostęp do ciekawych treści jest płatny. Niektórzy kupują więc prenumeratę internetową, a inni zgarniają ze sklepu papierowe wydanie Wyborczej, by mieć dostęp do unikalnych treści.