Pociągi międzymiastowe zatłoczone do granic możliwości to już przeszłość. Najnowsze statystyki pokazują, że obecnie pociągami PKP podróżuje tylu pasażerów, ile w roku 1946… Może się wydawać, że tak małe zainteresowanie jest wynikiem pandemii, ale niekoniecznie. Eksperci wskazują, że większy wpływ na brak zainteresowania podróżami pociągiem mają inne czynniki.
Wysokie ceny biletów i brak sensownych połączeń
W związku z inflacją i wszechobecną drożyzną PKP podniosło ceny biletów. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie wysokość podwyżek, w niektórych przypadkach sięgająca nawet 70%! To cios dla podróżujących, którzy ostatecznie wybierają wygodniejsze i trochę tylko droższe podróże samochodami.
Pula pasażerów PKP została osłabiona również przez pracę zdalną. Branża biznesowa korzysta ze spotkań online, co odbija się na ilości pasażerów PKP. W porównaniu do roku 2019 liczba pasażerów spadła o blisko 100 milionów. Tak źle nie było od 1946 roku, kiedy kraj zniszczony wojną powoli wracał do życia!
Czynnikiem mogącym zniechęcać pasażerów do podróży pociągami są kiepskie połączenia, opóźnienia i postoje. W związku z licznymi remontami torów, które ciągną się od wielu lat, niektóre podróże trwają o kilka godzin dłużej niż przed laty.
PKP przez wysokie dofinansowanie nie dba o pasażerów
Ostatnie dofinansowanie PKP od rządu wyniosło ponad miliard złotych! I jak to często w Polsce bywa, jest problem z zarządzaniem tymi pieniędzmi. Zarząd PKP uznał, że spółce nie grozi bieda, gdyż dofinansowanie zastąpiło przychody generowane z biletów. Tymczasem w teorii te pieniądze miały zostać przeznaczone na wsparcie dla mniej rentownych połączeń w małych miejscowościach.
Eksperci twierdzą, że tak korzystne dofinansowanie sprawiło, że PKP kompletnie przestało się starać. Nie ma żadnego marketingu mającego zachęcić podróżujących, brakuje również wychodzenia naprzeciw potrzebom pasażerów.
Jak można zauważyć, dofinansowania to nie jest rzecz faktycznie wpływająca na rozwój kraju. A Wy co sądzicie o podejściu PKP do pasażerów? Zdarza Wam się podróżować pociągami przez Polskę?
Sytuacja z dofinansowaniem jest niedorzeczna! Jest to idealny przykład, dlaczego prywatne przedsiębiorstwa spisują się 100% lepiej, ponieważ dążą do zysku, a nie dofinansowań, bez dbania o klienta.