Grupa badaczy, w której skład wchodzą naukowcy z Politechniki Wrocławskiej, pracuje nad innowacyjnym projektem budowlanym. Jest to pierwsze na świecie przedsięwzięcie tego typu, zaprojektowane z myślą o służbach wojskowych NATO stacjonujących w naszym regionie.
Jako część szeroko zakrojonego projektu inwestycyjnego w Żaganiu, planowana jest przebudowa dwóch mostów nad rzeką Bóbr, znanych lokalnie jako Doroty. Prace obejmują również modernizację dróg prowadzących do tych przepraw. Po zakończeniu letniego okresu urlopowego, zarówno piesi, jak i kierowcy powinni być w stanie korzystać z tych usprawnień. Mimo tymczasowych utrudnień, oczekiwania są duże.
W ramach tego samego projektu drogowego, ale w miejscowości Trzebowie oddalonej o niewiele mniej niż 10 kilometrów, również prowadzone są prace nad mostami. Jeden z nich to większa przeprawa na rzece Kwisa, a drugi, mniejszy – na kanale Kwisy. Ten większy most to konstrukcja hybrydowa charakteryzująca się jednym z trzech przęseł o długości ponad 55 metrów. To właśnie ta cecha czyni go pionierskim osiągnięciem inżynierii na skalę globalną. Do tej pory tak rozległe przęsła budowane były tylko z żelbetu, jednak tym razem sytuacja jest inna.
Konstrukcja ta posiada dodatkowy atut, jakim jest wykonanie z stali nierdzewnej, co znacznie podnosi jej wartość.
Całkowity koszt renowacji czterech mostów i jedenastu kilometrów dróg to 75 milionów złotych, z czego prawie wszystko pochodzi z budżetu państwa.